Update - sinds 25 september 2020:
- U kunt geen nieuwe token meer activeren.
- Als u een token hebt en u die kwijt bent, kunt u geen nieuwe token meer aanmaken, maar moet u een andere digitale sleutel activeren.
- Tokens die langer dan 12 maanden niet gebruikt zijn, zullen op maandbasis gedeactiveerd worden.
------------------------------
Sinds 1 januari 2014 moet u zich aanmelden met de elektronische identiteitskaart of eID om een token aan te vragen.
Als u een token wil aanvragen gaat u naar de site ‘Mijn eGov-profiel' en meldt zich aan met de eID.
U moet hiervoor
- de pincode van de eID kennen
- beschikken over een kaartlezer
- beschikken over een computer waarop de eID-software geïnstalleerd is.
Wat is een token?
Het federale token is een kaart met een lijst van 24 codes die toegang verleent tot beveiligde e-governmenttoepassingen en ook tot de e-services van de FOD Financiën, zoals Tax-on-web of Myminfin.
Waarom verandert de procedure?
Tot eind 2013 kon men een token aanvragen op basis van drie persoonlijke gegevens:
- het rijksregisternummer
- het nummer van de elektronische identiteitskaart of eID
- het nummer van de SIS-kaart.
Om de veiligheid van de authenticatie te blijven garanderen na het verdwijnen van de SIS-kaart begin 2014, moet u zich voortaan aanmelden met de eID om een eGov-profiel aan te maken en een token aan te vragen.
U heeft al een token?
Deze maatregel heeft weinig of geen gevolgen voor wie al een token heeft, want deze blijven geldig en men hoeft verder niets te doen.
Wij herinneren u eraan dat alle e-services van de FOD Financiën ook gewoon toegankelijk zijn via eID.
Bedankt voor uw medewerking.