Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Aanvraag van een token voortaan enkel met eID

Datum:

Update - sinds 25 september 2020:

  • U kunt geen nieuwe token meer activeren.
  • Als u een token hebt en u die kwijt bent, kunt u geen nieuwe token meer aanmaken, maar moet u een andere digitale sleutel activeren.
  • Tokens die langer dan 12 maanden niet gebruikt zijn, zullen op maandbasis gedeactiveerd worden.

------------------------------
 

Sinds 1 januari 2014 moet u zich aanmelden met de elektronische identiteitskaart of eID om een token aan te vragen.

Als u een token wil aanvragen gaat u naar de site ‘Mijn eGov-profiel' en meldt zich aan met de eID.

U moet hiervoor

  • de pincode van de eID kennen
  • beschikken over een kaartlezer
  • beschikken over een computer waarop de eID-software geïnstalleerd is.

Wat is een token?

Het federale token is een kaart met een lijst van 24 codes die toegang verleent tot beveiligde e-governmenttoepassingen en ook tot de e-services van de FOD Financiën, zoals Tax-on-web of Myminfin.

Waarom verandert de procedure?

Tot eind 2013 kon men een token aanvragen op basis van drie persoonlijke gegevens:

  1. het rijksregisternummer
  2. het nummer van de elektronische identiteitskaart of eID
  3. het nummer van de SIS-kaart.

Om de veiligheid van de authenticatie te blijven garanderen na het verdwijnen van de SIS-kaart begin 2014, moet u zich voortaan aanmelden met de eID om een eGov-profiel aan te maken en een token aan te vragen.

U heeft al een token?

Deze maatregel heeft weinig of geen gevolgen voor wie al een token heeft, want deze blijven geldig en men hoeft verder niets te doen.

Wij herinneren u eraan dat alle e-services van de FOD Financiën ook gewoon toegankelijk zijn via eID.

Bedankt voor uw medewerking.