Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Verzending brief naar belastingplichtigen die dit jaar geen voorstel van vereenvoudigde aangifte meer zullen ontvangen

Datum:

Verzending van 140.000 brieven

Tussen eind april en begin mei versturen we een brief naar ongeveer 140.000 belastingplichtigen die dit jaar geen voorstel van vereenvoudigde aangifte meer ontvangen en die een papieren aangifte per post zullen ontvangen.

In die brief informeren we de belastingplichtigen dat ze, naar aanleiding van een verandering in hun situatie, geen voorstel van vereenvoudigde aangifte zullen ontvangen maar wel een papieren aangifte die ze moeten invullen en terugsturen. Die belastingplichtigen kunnen hun aangifte uiteraard ook indienen via MyMinfin (Tax-on-web).
 

Uitleg aan de belastingplichtigen

De brief is niet gepersonaliseerd. We geven enkele voorbeelden van veranderingen in situatie die het niet langer mogelijk maken om een voorstel van vereenvoudigde aangifte te versturen. Die voorbeelden zijn dus niet specifiek voor de situatie van de belastingplichtige.

Voorbeelden van veranderingen in situatie:

  • Uitgaven voor kinderopvang aangeven
  • Roerende inkomsten aangeven
  • Bepaalde onroerende inkomsten aangeven
  • Een rekening of een levensverzekering in het buitenland of inkomsten van buitenlandse oorsprong aangeven
  • Onderhoudsgeld aangeven
  • Zelfstandige worden
  • Een hypothecaire lening hebben en verhuizen of van burgerlijke staat veranderen (huwelijk, echtscheiding, enz.)
     

Belastingplichtigen die MyMinfin gebruiken (Tax-on-web)

Belastingplichtigen die geen voorstel van vereenvoudigde aangifte meer ontvangen maar gebruikmaken van MyMinfin (Tax-on-web) zullen, als ze hun eBox geactiveerd hebben, een bericht ontvangen dat ze een aangifte moeten indienen.