2015 | 2016(1) | 2017 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FISC | FISC | Adm. P | Adm. KMO | Adm. GO | FISC | ||||
Aantal geverifieerde aangiften(2) | AJ 2015 | 1.209.831 | AJ 2016 | 977.047 | AJ 2017 | 798.135 | 71.094 | 0 | 869.229 |
AJ 2014 | 1.162.662 | AJ 2015 | 1.107.789 | AJ 2016 | 1.073.051 | 120.706 | 0 | 1.193.757 | |
Vorige AJ | 162.199 | Vorige AJ | 129.456 | Vorige AJ | 107.578 | 14.302 | 0 | 121.880 | |
Totaal | 2.534.692 | Totaal | 2.214.292 | Totaal | 1.978.764 | 206.102 | 0 | 2.184.866 | |
Aantal gewijzigde aangiften(2) | AJ 2015 | 127.251 | AJ 2016 | 105.039 | AJ 2017 | 112.265 | 6.783 | 0 | 119.048 |
AJ 2014 | 235.539 | AJ 2015 | 162.304 | AJ 2016 | 183.954 | 16.304 | 0 | 200.258 | |
Vorige AJ | 96.685 | Vorige AJ | 51.903 | Vorige AJ | 54.941 | 4.964 | 0 | 59.905 | |
Totaal | 459.475 | Totaal | 319.246 | Totaal | 351.160 | 28.051 | 0 | 379.211 | |
Percentage gewijzigde aangiften | AJ 2015 | 10,52 % | AJ 2016 | 10,75 % | AJ 2017 | 14,04 % | 9,54 % | 0 | 13,70 % |
AJ 2014 | 20,26 % | AJ 2015 | 14,65 % | AJ 2016 | 17,14 % | 13,51 % | 0 | 16,78 % | |
Vorige AJ | 59,61 % | Vorige AJ | 40,09 % | Vorige AJ | 51,07 % |
34,71 %
|
0 | 49,15 % | |
Totaal | 18,13 % | Totaal | 14,42 % | Totaal | 17,75 % | 13,61 % | 0 | 17,36 % | |
Totaal bedrag van de inkomstenverhogingen (in euro) | AJ 2015 | 265.397.549 | AJ 2016 | 184.784.198 | AJ 2017 | 142.042.875 | 12.017.177 | 0 | 154.060.052 |
AJ2014 | 890.372.390 | AJ 2015 | 698.736.192 | AJ 2016 | 780.086.312 | 75.966.593 | 0 | 856.052.905 | |
Vorige AJ | 287.760.260 | Vorige AJ | 277.530.609 | Vorige AJ | 279.678.324 | 27.680.070 | 0 | 307.358.394 | |
Totaal | 1.443.530.200 | Totaal | 1.161.050.999 | Totaal | 1.201.807.511 | 115.663.841 | 0 | 1.317.471.352 | |
Gemiddeld bedrag van de inkomstenverhogingen (in euro) | AJ 2015 | 2.086 | AJ 2016 | 1.759 | AJ 2017 | 1.265 | 1.772 | 0 | 1.294 |
AJ 2014 | 3.780 | AJ2015 | 4.305 | AJ 2016 | 4.241 | 4.659 | 0 | 4.275 | |
Vorige AJ | 2.976 | Vorige AJ | 5.347 | Vorige AJ | 5.091 | 5.576 | 0 | 5.131 | |
Totaal | 3.142 | Totaal | 3.637 | Totaal | 3.422 | 4.123 | 0 | 3.474 | |
Aantal aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte | AJ 2015 | 554 | AJ 2016 | 545 | AJ 2017 | 462 | 20 | 0 | 482 |
AJ 2014 | 61.963 | AJ 2015 | 56.992 | AJ 2016 | 55.374 | 5.885 | 0 | 61.259 | |
Vorige AJ | 3.266 | Vorige AJ | 6.156 | Vorige AJ | 7.675 | 1.202 | 0 | 8.877 | |
Totaal | 65.783 | Totaal | 63.693 | Totaal | 63.511 | 7.107 | 0 | 70.618 | |
Totaal bedrag van de inkomstenverhogingen n.a.v. aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte (in euro) | AJ 2015 | 9.158.793 | AJ 2016 | 9.875.340 | AJ 2017 | 6.081.958 | 1.279.120 | 0 | 7.361.078 |
AJ 2014 | 1.355.627.810 | AJ 2015 | 1.305.898.626 | AJ 2016 | 1.349.959.905 | 169.780.784 | 0 | 1.519.740.689 | |
Vorige AJ | 61.081.680 | Vorige AJ | 142.053.886 | Vorige AJ | 182.858.919 | 38.084.872 | 0 | 220.943.791 | |
Totaal | 1.425.868.284 | Totaal | 1.457.827.852 | Totaal | 1.538.900.782 | 209.144.776 | 0 | 1.748.045.558 | |
Gemiddeld bedrag van de inkomstenverhogingen n.a.v. aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte (in euro) | AJ 2015 | 16.532 | AJ 2016 | 18.120 | AJ 2017 | 13.164 | 63.956 | 0 | 15.272 |
AJ 2014 | 21.878 | AJ 2015 | 22.914 | AJ 2016 | 24.379 | 28.850 | 0 | 24.808 | |
Vorige AJ | 18.702 | Vorige AJ | 23.076 | Vorige AJ | 23.825 | 31.685 | 0 | 24.889 | |
Totaal | 21.675 | Totaal | 22.888 | Totaal | 24.230 | 29.428 | 0 | 24.754 | |
Totaal aantal gewijzigde aangiften en aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte | AJ 2015 | 127.805 | AJ 2016 | 105.584 | AJ 2017 | 112.727 | 6.803 | 0 | 119.530 |
AJ 2014 | 297.502 | AJ 2015 | 219.296 | AJ 2016 | 239.328 | 22.189 | 0 | 261.517 | |
Vorige AJ | 99.951 | Vorige AJ | 58.059 | Vorige AJ | 62.616 | 6.166 | 0 | 68.782 | |
Totaal | 525.258 | Totaal | 382.939 | Totaal | 414.671 | 35.158 | 0 | 449.829 | |
Totaal bedrag van de inkomstenverhogingen n.a.v. gewijzigde aangiften en aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte (in euro) | AJ 2015 | 274.556.343 | AJ2016 | 194.659.539 | AJ 2017 | 148.124.832 | 13.296.298 | 0 | 161.421.130 |
AJ 2014 | 2.246.000.201 | AJ 2015 | 2.004.634.818 | AJ 2016 | 2.130.046.218 | 245.747.377 | 0 | 2.375.793.594 | |
Vorige AJ | 348.841.941 | Vorige AJ | 419.584.495 | Vorige AJ | 462.537.243 | 65.764.942 | 0 | 528.302.185 | |
Totaal | 2.869.398.484 | Totaal | 2.618.878.852 | Totaal | 2.740.708.293 | 324.808.616 | 0 | 3.065.516.909 | |
Gemiddeld bedrag van de inkomstenverhogingen n.a.v. gewijzigde aangiften en aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte (in euro) | AJ 2015 | 2.148 | AJ 2016 | 1.844 | AJ 2017 | 1.314 | 1.954 | 0 | 1.350 |
AJ 2014 | 7.550 | AJ 2015 | 9.141 | AJ 2016 | 8.900 | 11.075 | 0 | 9.085 | |
Vorige AJ | 3.490 | Vorige AJ | 7.227 | Vorige AJ | 7.387 | 10.666 | 0 | 7.681 | |
Totaal | 5.463 | Totaal | 6.839 | Totaal | 6.609 | 9.239 | 0 | 6.815 |
(1)Deze tabel bevat het aantal uitgevoerde verificaties door de teams beheer tijdens een kalenderjaar. Die teams beheer gingen pas op 01.07.2016 van start, waardoor het niet mogelijk is voor het jaar 2016 het aantal verificaties in beheer op te splitsen per administratie.
(2)De afname van het aantal verificaties is het resultaat van:
- de toename van het aantal voorstellen van vereenvoudigde aangifte (VVA) en de toename van het aantal aangiften via MyMinfin (Tax-on-web). In Tax-on-web zijn bepaalde gegevens immers op voorhand ingevuld, is er hulp voor de belastingplichtigen (wizards) en is er een automatische opsporing van bepaalde fouten waardoor die aangiften minder fouten bevatten en ze vaker automatisch ingekohierd kunnen worden,
- het compliance-effect van uitgevoerde controleacties,
- het feit dat de belastingplichtigen meer en meer een correct ingevulde aangifte indienen dankzij hulpmiddelen als MyMinfin (Tax-On-Web) en het voorstel van vereenvoudigde aangifte (VVA) en
- de toegenomen aanwending van inlichtingen uit internationale gegevensuitwisseling.
AAFisc evolueert dus meer en meer naar een systeem dat de belastingplichtige aanspoort om spontaan een correcte aangifte in te dienen in plaats van een systeem dat gebaseerd is op het corrigeren van onjuiste aangiften.