2016 | 2017 | 2018 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Adm. P | Adm. KMO | Adm. GO | FISC | Adm. P | Adm. KMO | Adm. GO | FISC | Adm. P | Adm. KMO | Adm. GO | FISC | ||
Aantal uitgevoerde verificaties(1) | Centrale selectie | 207 | 30.036 | 1.760 | 32.003 | 197 | 30.430 | 1.273 | 31.900 | 187 | 28.027 | 1.651 | 29.865 |
Lokale selectie | 92 | 6.203 | 450 | 6.745 | 78 | 9.613 | 601 | 10.292 | 53 | 6.828 | 454 | 7.335 | |
Totaal | 299 | 36.239 | 2.210 | 38.748 | 275 | 40.043 | 1.874 | 42.192 | 240 | 34.855 | 2.105 | 37.200 | |
Aantal productieve verificaties(1) | Centrale selectie | 88 | 16.350 | 830 | 17.268 | 94 | 16.546 | 482 | 17.122 | 92 | 15.787 | 653 | 16.532 |
Lokale selectie | 73 | 4.774 | 344 | 5.191 | 70 | 7.428 | 476 | 7.974 | 35 | 5.339 | 350 | 5.724 | |
Totaal | 161 | 21.124 | 1.174 | 22.459 | 164 | 23.974 | 958 | 25.096 | 127 | 21.126 | 1.003 | 22.256 | |
Percentage productieve verificaties | Centrale selectie | 42,51 % | 54,43 % | 47,16 % | 53,96 % | 47,72 % | 54,37 % | 37,86 % | 53,67 % | 49,20 % | 56,33 % | 39,55 % | 55,36 % |
Lokale selectie | 79,35 % | 76,96 % | 76,44 % | 76,96 % | 89,74 % | 77,27 % | 79,20 % | 77,48 % | 66,04 % | 78,19 % | 77,09 % | 78,04 % | |
Totaal | 53,85 % | 58,29 % | 53,12 % | 57,96 % | 59,64 % | 59,87 % | 51,12 % | 59,48 % | 52,92 % | 60,61 % | 47,65 % | 59,83 % | |
Totaal bedrag van de verhogingen van het omzetcijfer (in euro) | Centrale selectie | 522.286 | 116.028.983 | 3.601.004 | 120.152.273 | 670.712 | 163.744.679 | 16.752.823 | 181.168.214 | 1.632.404 | 148.310.297 | 4.429.654 | 154.372.356 |
Lokale selectie | 317.689 | 61.549.262 | 26.092.559 | 87.959.510 | 790.785 | 102.198.052 | 19.521.258 | 122.510.095 | 198.955 | 96.021.781 | 10.838.796 | 107.059.532 | |
Totaal | 839.974 | 177.578.245 | 29.693.564 | 208.111.783 | 1.461.497 | 265.942.731 | 36.274.081 | 303.678.309 | 1.831.360 | 244.332.078 | 15.268.450 | 261.431.888 | |
Gemiddeld bedrag van de verhogingen van het omzetcijfer per productieve verificatie (in euro) | Centrale selectie | 5.935 | 7.097 | 4.339 | 6.958 | 7.135 | 9.896 | 34.757 | 10.581 | 17.744 | 9.394 | 6.784 | 9.338 |
Lokale selectie | 4.352 | 12.893 | 75.850 | 16.945 | 11.297 | 13.758 | 41.011 | 15.364 | 5.684 | 17.985 | 30.968 | 18.704 | |
Totaal | 5.217 | 8.406 | 25.293 | 9.266 | 8.912 | 11.093 | 37.864 | 12.101 | 14.420 | 11.565 | 15.223 | 11.747 | |
Bedrag van de nagevorderde btw (in euro) | Centrale selectie | 355.305 | 88.092.609 | 16.712.046 | 105.159.961 | 266.047 | 103.383.913 | 29.858.774 | 133.508.734 | 430.031 | 124.268.819 | 22.995.880 | 147.694.730 |
Lokale selectie | 320.349 | 37.185.007 | 18.331.590 | 55.836.946 | 251.249 | 80.250.386 | 34.693.720 | 115.195.355 | 482.874 | 48.935.589 | 21.239.717 | 70.658.180 | |
Totaal | 675.655 | 125.277.616 | 35.043.636 | 160.996.907 | 517.296 | 183.634.299 | 64.552.494 | 248.704.089 | 912.905 | 173.204.408 | 44.235.597 | 218.352.910 | |
Gemiddeld bedrag van de nagevorderde btw per productieve verificatie (in euro) | Centrale selectie | 4.038 | 5.388 | 20.135 | 6.090 | 2.830 | 6.248 | 61.948 | 7.797 | 4.674 | 7.872 | 35.216 | 8.934 |
Lokale selectie | 4.388 | 7.789 | 53.290 | 10.756 | 3.589 | 10.804 | 72.886 | 14.446 | 13.796 | 9.166 | 60.685 | 12.344 | |
Totaal | 4.197 | 5.931 | 29.850 | 7.168 | 3.154 | 7.660 | 67.383 | 9.910 | 7.188 | 8.199 | 44.103 | 9.811 |
(1)Een controleopdracht kan handelen over één of meerdere aangiften van één of meerdere kalenderjaren. Deze tabel vermeldt het aantal belastingplichtigen dat werd gecontroleerd, ongeacht het aantal betrokken aangiften.
De afname van het aantal medewerkers heeft onvermijdelijk een negatieve impact op de evolutie van het aantal gecontroleerde belastingplichtigen. Maar verschillende andere variabelen, zowel positieve als negatieve, hebben ook een invloed.
Eerst en vooral heeft de verbetering van de kwaliteit van de selectie van de dossiers een positieve impact op de productiviteit ervan.
Anderzijds is het aantal noodzakelijke controles verminderd, dankzij:
- de toegenomen compliance van de belastingplichtigen
- de evolutie van fiscale wetgeving
- de veralgemening van voorafgaande beslissingen
Dat heeft echter niet de belastbare basis en/of de gevestigde belastingbedragen doen afnemen. De toename van het aantal spontaan/correct aangegeven inkomsten of het aantal afgesloten voorafgaande akkoorden beperkt het aantal aangiften dat het voorwerp zou moeten zijn van een rechtzetting zonder daarom de stabiliteit van de fiscale ontvangsten aan te tasten.