2016 | 2017 | 2018 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FISC | Adm. P | Adm. KMO | Adm. GO | FISC | Adm. P | Adm. KMO | Adm. GO | FISC | ||
Aantal uitgevoerde verificaties | in beheer | 150.289 | 1.079 | 139.117 | 1.986 | 142.182 | 1.017 | 135.292 | 2.594 | 138.903 |
in controle | 38.748 | 275 | 40.043 | 1.874 | 42.192 | 240 | 34.855 | 2.105 | 37.200 | |
Totaal | 189.037 | 1.354 | 179.160 | 3.860 | 184.374 | 1.257 | 170.147 | 4.699 | 176.103 | |
Aantal productieve verificaties | in beheer | 148.887 | 1.078 | 138.759 | 1.986 | 141.823 | 1.017 | 134.956 | 2.594 | 138.567 |
in controle | 22.459 | 164 | 23.974 | 958 | 25.096 | 127 | 21.126 | 1.003 | 22.256 | |
Totaal | 171.346 | 1.242 | 162.733 | 2.944 | 166.919 | 1.144 | 156.082 | 3.597 | 160.823 | |
Percentage productieve verificaties | in beheer | 99,07 % | 99,91 % | 99,74 % | 100,00 % | 99,75 % | 100,00 % | 99,75 % | 100,00 % | 99,76 % |
in controle | 57,96 % | 59,64 % | 59,87 % | 51,12 % | 59,48 % | 52,92 % | 60,61 % | 47,65 % | 59,83 % | |
Totaal | 90,64 % | 91,73 % | 90,83 % | 76,27 % | 90,53 % | 91,01 % | 91,73 % | 76,55 % | 91,32 % | |
Totaal bedrag van de verhogingen van het omzetcijfer (in euro) | in beheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
in controle | 208.111.783 | 1.461.497 | 265.942.731 | 36.274.081 | 303.678.309 | 1.831.360 | 244.332.078 | 15.268.450 | 261.431.888 | |
Totaal | 208.111.783 | 1.461.497 | 265.942.731 | 36.274.081 | 303.678.309 | 1.831.360 | 244.332.078 | 15.268.450 | 261.431.888 | |
Gemiddeld bedrag van de verhogingen van het omzetcijfer per productieve verificatie (in euro) | in beheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
in controle | 9.266 | 8.912 | 11.093 | 37.864 | 12.101 | 14.420 | 11.565 | 15.223 | 11.747 | |
Totaal | 1.215 | 1.177 | 1.634 | 12.321 | 1.819 | 1.601 | 1.565 | 4.245 | 1.626 | |
Bedrag van de nagevorderde btw (in euro) | in beheer | 691.665.326 | 3.283.980 | 605.817.746 | 63.426.530 | 672.528.257 | 4.333.737 | 568.426.965 | 44.045.756 | 616.806.458 |
in controle | 160.996.907 | 517.296 | 183.634.299 | 64.552.494 | 248.704.089 | 912.905 | 173.204.408 | 44.235.597 | 218.352.910 | |
Totaal | 852.662.233 | 3.801.276 | 789.452.045 | 127.979.024 | 921.232.345 | 5.246.642 | 741.631.373 | 88.281.353 | 835.159.368 | |
Gemiddeld bedrag van de nagevorderde btw per productieve verificatie (in euro) | in beheer | 4.646 | 3.046 | 4.366 | 31.937 | 4.742 | 4.261 | 4.212 | 16.980 | 4.451 |
in controle | 7.168 | 3.154 | 7.660 | 67.383 | 9.910 | 7.188 | 8.199 | 44.103 | 9.811 | |
Totaal | 4.976 | 3.061 | 4.851 | 43.471 | 5.519 | 4.586 | 4.752 | 24.543 | 5.193 |
Deze tabel geeft een samenvatting van de cijfers van de tabellen 2.1.6 en 2.1.13.
Het aantal belastingplichtigen waarvoor een verificatie in beheer nodig is, is afgenomen. Dit omwille van diverse redenen:
- Een vermindering van het aantal bijzondere rekeningen door niet-indiening van de aangifte.
- Een vermindering van het aantal boetes wegens niet- of laattijdige indiening van de klantenlistings sinds belastingplichtigen, die onder de vrijstellingsregeling vallen, niet langer een nihilaangifte moeten indienen.
- Een vermindering van het aantal te verbeteren aangiften dankzij een verbetering van de validatieregels voor anomaliën door het elektronsich encoderen en behandelen van aangiften. Omdat het aantal elektronische aangiften zullen blijven toenemen, hebben deze verbeteringen een grote impact op het verminderen van het aantal uit te voeren nazichten.
Bovendien heeft de verbetering van de kwaliteit van de selectie van de dossiers een positieve impact op de productiviteit ervan.